onsdag 18 augusti 2010

Apropå Nils Ferlin

Måste bara ta med en av mina favoritdikter sedan jag var ung. Nils Ferlin, Karin Boye och Edith Södergran mm läste jag gärna och Du har tappat ditt ord har följt mig, kommer alltid tillbaka till den. Samma gäller Dagen svalnar. Sista versen är ju mest känd, men för mig är det innebörden av hela dikten som berör.


Nils Ferlin

Du har tappat ditt ord (ur Barfotabarn (1933))

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.
Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,
du barfotabarn i livet.



Dagen svalnar... av Edith Södergran

I

Dagen svalnar mot kvällen...
Drick värmen ur min hand,
min hand har samma blod som våren.
Tag min hand, tag min vita arm,
tag mina smala axlars längtan...
Det vore underligt att känna,
en enda natt, en natt som denna,
ditt tunga huvud mot mitt bröst.

II

Du kastade din kärleks röda ros
i mitt vita sköte -
jag håller fast i mina heta händer
din kärleks röda ros som vissnar snart...
O du härskare med kalla ögon,
jag tar emot den krona du räcker mig,
som böjer ned mitt huvud mot mitt hjärta...

III

Jag såg min herre för första gången i dag,
darrande kände jag genast igen honom.
Nu känner jag ren hans tunga hand på min lätta arm...
Var är mitt klingande jungfruskratt,
min kvinnofrihet med högburet huvud?
Nu känner jag ren hans fasta grepp om min skälvande kropp,
nu hör jag verklighetens hårda klang
mot mina sköra sköra drömmar.

IV

Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.

Det tål att funderas över, igen och igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar