torsdag 23 september 2010

Dagens vård

Är lite upprörd, ja nu igen. Kan erkänna att mitt humör är lite lätt taggigt nu för tiden, beror väl på sömnbrist.  Ska börja från början i allafall. Har sedan graviditeten haft problem med mina händer och var rätt svullen i slutet. Jag tänkte sedan att ja det försvinner väl när Widar kommer och mycket riktigt svullnaden försvann. Men värken i leder och särskilt i händer, handleder och knän har blivit kvar. Nu är det så illa att när jag vaknar på morgonen kan jag inte böjja fingrarna, de måste masseras och mjukas upp och jag har blivit svag i händerna. Inte ett tillstånd man vill ha om man ska bära, lyfta bebis, knäppa knappar, skriva av och på nappen på nappflaskan. Dessa saker har på sistone blivit ett problem, men dum som man är tänker jag att det går nog över. Utöver det är det dags att fixa recept för allergier osv samt lite andra saker som man behöver diskutera med läkare, har ju en del som strular tex bäckenet som gör skitont igen.

Nåväl, varför inte slå alla flugor i en smäll , jag ringer vårdcentralen och får allt fixat på en gång. Har inte varit hos vårdcentralen på länge, det har ju varit MVC, akutvård och sjukhus som gällt sista året. Har blivit bortskämd med att få tid relativt snabbt och för det mesta ett vettigt bemötande även om jag träffat en hel del tokstollar under året.

Ringer vårdcentralen i mitt område och naturligtvis finns inte min gamla läkare kvar, nej, hur skulle det kunna vara så...Förklarar vad jag söker för och att jag är rätt orolig för händerna och sköterskan säger att ja det är ju inte bra, särskilt inte om jag ska sköta en bebis. Jag ska få tid så fort som möjligt.
Här kommer det roliga, jag fattar ju såklart att jag inte får tid den här veckan, det säger sig själv. Men så säger kvinnan att jag får tid om drygt 3 veckor, fattar ni? Om drygt tre veckor...
Jag bara utbrister herregud...å blir tyst.
Ja så är det säger hon och undrar om hon ska boka in mig...
Ja jo men vad ska jag göra under tiden...
Ja du kan ju söka akut säger hon
Ok hur fungerar det?
Ja du kommer på drop in och väntar på en ledig tid...
Hur lång tid kan det ta?
Ja minst en timme, det kan ta hela dagen om man har otur och det är värst på måndagar...
Men hur ska jag kunna sitta hos er hela dagen med en liten bebis...? Kan man inte få någon form av tid?
Nej, det finns inga tider och tyvärr är det inte mycket annat man kan göra....

Bokar in tiden och avslutar samtalet och känner mig helt gråtfärdig. Jag kan inte sitta där med Widar i flera timmar, det går bara inte.

Letar på nätet och hittar en av alla privata vårdcentraler, en ligger hyggligt nära. Ringer dit, förklarar läget och kvinnan i telefonen säger
När vill du komma?
Ja går det imorgon?
Ja kvart i elva fungerar det?
Ja, ja tack!

Bokar av tiden på den vanliga vårdcentralen omgående.

Så nu har jag tid hos en av de privata klinikerna imorgon förmiddag och är det bra så kommer jag lista mig där. Det bådar ju gott. Men jag blir arg på hur vår värld är funtad, vänder man sig till landstinget och inte håller på att dö och inte vill sitta och vänta hela dan med en bebis så får man vänta i tre veckor på läkartid. Ska det vara så?! Jag betalar lugnt mer i skatt om jag vet att jag kan få fungerande vård med rimlig väntetid istället för mer skattesänkningar och ännu sämre tillgänglighet när det gäller vården.

5 kommentarer:

  1. Tänk bara på att om du listar dig där då innebär det att du måste även använda dig av deras BVC till Widar. Det är många som gick på den niten i vårdvalet och som fick byta tillbaka för att man inte ville byta BVC.
    Det låter lite som om dina karpaltunnlar inte mår så väl. Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Jodu Bea... Minns när jag sökte hjälp för att jag var sjukskriven från jobbet var 8e vecka och insåg att det här är något som är fel. Ringde vårdcentralen och bad om att få en tid för att reda ut vad det var för fel på mig. Svaret jag fick - ring igen när du blir sjuk för det fungerar inte att sätta upp en tid. Fuck you! Min dåvarande arbetsgivare hjälpte mig till företagshälsovården som gjorde en utredning som visade att jag har B12brist.. Jodå, så fel var det allt på mig. Fittjävlapissvård.

    SvaraRadera
  3. shit bra att du sa det anna-maria, vill inte byta bvc för jag trivs med den sköterskan som är "vår" efter alla andra tossar man sprungit på.
    oj caroline, låter ju tokjobbigt, jag fattar inte varför det ska vara så svårt med allt hela tiden...

    SvaraRadera
  4. Nu kommer det här låta helknas, Bea, eftersom jag nyligen beklagade mig att även mina fötter - i likhet med dina - verkade ha växt under graviditeten... Men jag har samma problem som du beskriver här! (Nej, jag lovar att jag inte är helt psyko som hittar på symptom som du har, tummis! Hehe...)

    I alla fall, dagen efter förlossningen fick jag otroligt ont i fingerlederna. Jag trodde att det handlade om att jag spänt mig under förlossningen typ. Men det försvann inte. Det är precis som du beskriver, framför allt på natten blir de stela som pinnar och värker. När jag ska stappla mig upp på natten är det samma sak med fotlederna, jag stapplar som en 90-åring. Förut (men det verkar peppar, peppar vara bättre nu) när jag låg och sov med knäna uppdragna var det som att de "fastnade" i det läget och jag kunde nästan inte räta ut benen. Jag har ju också fått problem med ryggen, där jag är jättestel och har jätteont, framför allt på natten. Jag har ju sökt på vårdcentralen för ryggen och då också nämnt de andra symptomen. Tydligen kan man få problem med händerna (karpaltunnelsymptom) under och efter graviditet. Man tog reumatismprov på mig eftersom lederna är så knas. Det var som tur var negativt. Men det är ingen direkt som tagit dessa symptom på allvar, mer att "Det händer så mycket med kroppen vid graviditet."

    I alla fall så var det någon (ej sjukvården) som nämnde att det kan ha med amning och hormoner att göra. Jag ammar ju fortfarande litegrann, så mitt hopp är att det här ska försvinna när jag slutar... Annars vet jagi nte vad jag ska göra. Vore jätteintressant att höra vad du får för besked... Hoppas att du får ordning på det och lycka till imorgon!

    SvaraRadera
  5. oj Linda, verkar som vi befinner oss i samma twilightzon här...precis som du stapplar jag också, ser rätt absurt ut och är grymt irriterande. Men jag ammar inte alls längre och det har bara blivit sämre. Dock skönt att höra att det inte var reumatism för din del, det är ju det man är orolig för. Sedan blir jag rätt trött på att man jämt får höra att det händer så mycket vid graviditeten och efter, ja men jag har ju fortfarande problem och det är snart 4 mån sedan och jag vill ha vettiga svar, inte bara hänvisningar till att jaja du har ju varit gravid blabla...men vi får se vad som händer imorgon. Hoppas bara widar är lugn under tiden! sköt om dig tjejen!

    SvaraRadera