torsdag 23 september 2010

Kvällen from hell

Äntligen, äntligen har liten somnat på riktigt. Kvällen har varit en enda pärs sedan han vaknade vid fyra i eftermiddag. Vet inte vad som blev galet ikväll, till en viss del magont, syns hur hela han drar ihop sig och skriker. Sedan ovilja att somna och när han väl somnade så vaknade han efter 15 min med gallskrik.
Missnöjd bebis

Vi har gjort allt ikväll, allt....vyssjat, hållit om, matat, bytt, varit ute med vagnen, sjungit, bytt blöja, busat lite, lyckats somna 15 min, vaknat, gallskrikit, mer mat, magmassage, lekt i babygymmet suttit i babysittern, burit, burit, burit, för hand, i babybjörnen, försökt sitta ner, försökt lägga....Kvällen sammanfattas med gallskrik sammanlagt i ett par timmar och en urtrött bebis och en urtrött småfebrig mamma.

Ändå hade vi en hygglig kväll till han skulle somna vid sju, han somnade strax innan åtta och vaknade kvart över och sedan dess har det varit kaos till han somnade in ordentligt för en stund sedan. Förstår ni, han var vaken mellan fyra-halv elva med 15 min sömn...och ett par tim skrik. Sånt här har ju blivit lugnare, men det är lika hemskt varje gång det blir som ikväll. Igår var det inte alls så här och på dan har han somnat in ok även om han sovit kort. Jag vet inte om de har mardrömmar, men ibland tror jag det, han vaknar ju med gallskrik...och kan vara jättesvår att lugna, trots att man sitter med honom i famnen och gosar.
Extremt missnöjd bebis

Svårt att komma ner i sovläge själv också efter en sån här kväll...särskilt som jag vet att han snart kommer vakna och vara hungrig igen. Gör ju ont i hela mig när han skriker och inte kommer till ro och det blir ju inte bättre av att han blir för trött som ikväll...Det är märkligt för vi har inte gjort något annorlunda ikväll, vi har inte gjort så mycket på dan heller så han kan inte vara full av nya intryck. Det enda är magont och för trött för han verkar inte sjuk än tack och lov. Trött och rörig i huvudet är jag, blir lite slötittande på tvn, mata Widar och sen försöka sova! Förhoppningsvis är han lika trött som jag och då blir det en lugn natt.

I sådana här lägen fattar jag inte hur ensamstående mammor finner orken, eller jag förstår att man gör vad man måste och att det blir bättre, men jag skulle få totalbryt om jag inte visste att Matte kommer hem imorgon el på fredag och att jag kan få sova då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar