onsdag 20 oktober 2010

Gårdagens premiär på öppna förskolan!

Det blev lite stressigt på morgonen innan alla hade fått på sig allt och vi kom iväg i regnet. Jag var nervös såklart, det är man ju alltid när man ska iväg på något nytt, särskilt som man oroar sig för att Widar ska få bryt och att det ska vara en massa nötter dit man ska. Men det blev faktiskt en bra förmiddag. Det trots att jag inte är särskilt mycket för att sjunga och sitta i grupp osv. Redan när man kom in så var stämningen god, vi var sex stycken med våra småttingar i 2,5 månad till 11 mån så det var stor spridning.

Damerna som höll i gruppen ordnade sångstund och Widar som egentligen borde äta vid tio gillade sångerna så mycket att han låg och pratade, viftade och busade med de andra barnen istället för att komma på att han var akut hungrig och gallskrika. De hade en fallskärmssång då de tog ut ett stort regnbågsfärgat tyg som alla mammorna fick hålla i och föra upp och ner under sången medan barnen låg på rygg och tittade upp på det och kände fläktandet. Widar älskade det, han log och småpratade hela sången igenom och såg alldeles rofylld ut. Helt fascinerad av färgerna.  Så även om inte jag är mycket för att sjunga, dutta osv så är det helt klart värt det och mysigt för Widar var helt inne i det. Han kollade på när de spelade gitarr, han kollade på de två större barnen och han pratade med killen som var i hans ålder.

Han kom inte på att han var hungrig förren sångstunden var slut och då var det bara gnäll, inget gallskrik. Han fick mat och sedan var det fika för oss mammor och diskussion om vad gruppen ska innehålla. Vi kommer ha sånger, babymassage, göra fot och handavtryck, babyteater och även prata om mammarollen, mammalivet osv. Känns helt ok och när jag sa att mina förväntningar förutom att Widar får busa och träffa andra barn, var att kunna känna att man inte alltid är en perfekt mamma med ett perfekt sovande och ätande barn och de andra tjejerna instämde så kändes det riktigt bra. Ingen tjatade om naturligt, att man ska amma osv. Nu var detta första gången och det är klart att allt inte är gröna skogar, men det kändes ok och Widar hade så kul att han under fikat somnade i babysittern. Han har aldrig någonsin bara somnat i babysittern, det brukar bli skrik och gnäll, men han somnade med ett leende och vaknade inte ens när jag klädde på honom. Lilla goingen.

Ja, det var bra att jag anmälde mig till den här gruppen och således slipper trängas med alla andra som ska in när det är öppet för alla barn. Är centrums enda kommunala öppna förskola, resten drivs kyrkligt och ibland är det barnvagnskö för att komma in och då är det inte roligt. Hatar att stressa och trängas när jag har Widar och all utrustning med mig.

 Så nu är tisdagarna uppbokade i nio veckor, onsdagarna har vi babysim och på torsdagar är det den andra föräldragruppen alternativt barnvagnspromenad/ träning i Slottskogen om jag gillar det. Ska gå på det imorgon så får vi se om det är nåt att ha. Resten av veckorna ska vi ta det lugnt, hemma eller med goa vänner. Man orkar inte ha för mycket bus för sig, men det är häftigt att se hur Widar reagerar och interagerar med andra bebisar.

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir för din/er skull att det funkade så bra!

    SvaraRadera
  2. mm det var en lättnad hoppas det förblir så

    SvaraRadera