fredag 26 november 2010

30 dagar, Dag 5 Vad är kärlek?

Vad är kärlek?
Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".


Att förklara vad kärlek är ter sig omöjligt, denna känsla som kan ge och skapa så mycket glädje, värme och lycka, men som också kan såra, smärta och ge dig ett krossat hjärta. Att älska och inte bli älskad tillbaka, finns det något värre?


Det finns så många olika sorters kärlek, kärlek till den man älskar, till sin familj, till en häst, till något man gillar att göra osv. Den starkaste kärleken jag känt är nog den till Widar, den är så stark och stor så ibland gör det direkt ont för jag vill aldrig att något illa ska ske honom samtidigt som jag vet att jag inte kan skydda honom från livet. Att förlora någon man älskar är den stora skräcken och just nu håller jag på att göra det, när vet vi inte, vi vet bara att det är inom sinom tid. 


Mina älsklingar
Ibland blir man rädd, man älskar, lämnar ut sig, ger sig fullständigt hän och blir sårad, krossad, att resa sig upp och våga älska igen är stort och tar tid. Det är märkligt att kärleken kan vara så dubbel, det kan vara det finaste och mest smärtsamma man kan uppleva och ändå, vad vore vi utan den? Tänk om man inte kunde känna kärlek? 
Avslutar med några rader av Nils Ferlin...


Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
Rosor slår ut i den hårdaste mark,
som sol över mörka gärden.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt,
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.
/Nils Ferlin





2 kommentarer:

  1. Här sitter jag önskar att jag inte kunde känna. Är så trött på mig själv att inte ha förmågan att lämna och gå vidare.

    SvaraRadera
  2. jag tror på dig, du kommer fixa det!

    SvaraRadera