måndag 29 november 2010

30 dagar, Dag 8, Ett ögonblick

Livet är fullt av ögonblick. Ögonblick av glädje, lust, längtan, rädsla, smärta, ovisshet, tomhet...De är så många. Ofta intensiva, etsar sig fast på näthinnan, du kan se, känna, lukta dem med hela din varelse och en ton, lukt, bild, känsla kan slunga dig tillbaka till det ögonblicket med full kraft. Vissa förändrade ditt  liv, vissa förändrade samhället eller världen som vi känner den. Finns många smärtsamma ögonblick just nu, men jag vill ha ett fridfullt så det blir som följer;

Jag har svårt att sova, det är inte nytt, det är bara lite värre i nuläget. Widar kan ha svårt att somna, svårt att sova och svårt att vakna.

Men att se Widar sova, när han somnat in lugnt, innan han drömmer för tokigt, det är så fridfullt. Hela han slappnar av och blir tung. Full av tillit och trygghet sover han ihoprullad som en liten boll på sin kudde som han gärna håller i kanten på. Han andas lugnt, ögonlocken är lätt slutna och de långa ögonfransarna vilar mot kinderna och allt är fridfullt, lugnt och skönt. Tänk att sova så, så lugnt, så vilande. Han är otroligt söt då, ännu sötare när man ser honom le i sömnen, jag undrar vad han drömmer. När jag tittar på honom då kan jag bli alldeles varm av kärlek och även ett ögonblicks ro. Jag vill skydda honom från allt och jag önskar att han alltid ska kunna sova så, ovetande om allt elände, oro och mardrömmar.

I nästa ögonblick kan han vakna, glad eller ledsen, men där, just där och då när han sover som ett barn, det är så vackert, så fint. Jag kan önska att jag sov så, jag är ju inte ens avslappnad när jag sover ordentligt och vaknar av minsta lilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar