lördag 12 mars 2011

Tsunami, härdsmälta och radioaktiv ånga

Det är gräsliga bilder man vaknar upp till idag. Katastrofen i Japan eskalerar efter tsunamin och nu har även en explosion skett i ett av kärnkraftverken och radioaktiv ånga har läkt ut, människor är skadade och kaoset är totalt. DNAftonbladetGP och alla andra medier rapporterar och tv:n är full med bilder.
Explosion vid kärnkraftverket Fukushima.
explosion i kärnkraftverket Fukushima, bild från www.gp.se
Strålningen från kraftverket är 20 gånger högre än vad som är ok. Arma människor. Hjälporganisationerna håller på att dra ihop förberedelser för räddningsarbetet och flera har upprättat katastrofkonton där vi kan bidra tex Rädda barnenLäkare utan gränser.

Det är helt sjukt att jag kan ligga i soffan, äta min frukostmacka medan jag ser livebilder av ohyggliga händelser där människor far illa och dör. De skriver att skalvet var så kraftigt att Japan flyttade på sig 2 m. Ofattbara krafter. Blir så ledsen. Tänk om jag skulle sitta här helt lugnt och så skulle katastrofen slå undan benen så totalt på  mig och min familj. Ofattbart. Dessutom är katastrofen bara början, för nu kommer alla följder, kyla, sjukdomar, boende, matbrist, sorg, allt. 2 tåg med passagerare är helt borta, bortsvepta och det ligger stora båtar vid höghusen på tv-bilderna.

Det är så nära och ändå så långt borta. Jag och min familj är trygga här och vi ska ha en lugn lördag med kompisfika, film och god mat. En sväng på stan, sömnförsök för min del och kanske lite Mello eftersom det är final. Men jag går nog och hyr en film först!

Ta hand om er därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar