fredag 23 december 2011

Brända pepparkakor och halvbakta lussekatter

 Dan innan lucia fick jag ett ryck, nu skulle det minsann bakas pepparkakor och lussekatter och Widar är ju inte den som bangar om han får äran att röra om i allt och kasta det mesta. Från tidigare år så är min vana att baka allt samtidigt eftersom det går rätt bra att varva jästider och avbakningstider med varandra. Sagt och gjort, vi körde igång, positiva som attan.

Kan konstatera att det inte blev särskilt idylliskt, första plåten pepparkakor brann upp, Widar ville inte baka alls, han ville bara äta deg och när han inte fick det blev han skitförbannad. Dessutom slet han ner en plåt med utkavlade pepparkakor som jag gjort för att kompensera den brända plåten...höll på att få bryt! Lussekatterna blev inte riktigt genombakta, det skyller jag ugnen för och innan allt var över var Widar och Matte utkörda från köket och migränen hade börjat bulta i högersidan av huvudet...Men visst, när det var över så luktade det ialalfall gott och lussebullarna smakade ok tillsammans med lite julmust och tända ljus.
mamma, jag kan

lite mer mjöl tror jag

vi, innan hel***et bröt ut

stansa pepparkakor

varför det, när man kan äta degen?!

mmm mmmm så gott med deg

årets motiv, Mumin, Lilla My
och Snusmumriken

hm, lite mer deg tror jag

så här sur blir man om man inte
får deg, förstora gärna bilden...

fin plåt, innan den brann upp

bränd, räddad mumin

halvdegiga lussebullar som ser
ok ut...skenet bedrar

nästan en hel Mumin

Idyll gott folk, idyll
Ska tillägga att jag egentligen kan baka och inte brukar vara nära att utlösa brandlarmet...suck. Vilade resten av kvällen kan jag säga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar