onsdag 25 januari 2012

Förskoleplats, nu börjar allvaret

Jisses, nu är det allvar. I fredags fick vi besked om att Widar har fått förskoleplats och ska börja förskolan 1 februari. Idag kom information om att verksamheten, uppstarten, möten och introduktion och det är både läskigt och roligt.

liten tossevosse
Eftersom verksamheten är nystartad och har blivit uppskjuten i flera månader så var jag inställd på att jag och Widar skulle vara kvar på Spira ett tag till.

Men swisch så kom beskedet så nu har vi meddelat Spira att vi ska sluta och jag försöker landa i tanken att lämna min lilla tossungen till skolans värld nästa vecka.

Är olustigt att inte veta hur personalen och allting är och funkar. Är livrädd för att Widar inte ska trivas och att de stora barngrupperna ska innebära problem, blir inte bättre av måndagens artikel i GP läs här . Fanns även artiklar om barn som blir tysta och deppiga av stora förskolegrupper och här kommer det vara upp till 22 barn i varje grupp, inget ovanligt i stan tyvärr.

stor tossevosse
Hoppas bara på positiv, trygg och vettig personal, borde väl vara så eftersom de sökt sig till den här verksamheten.


Förskolan ligger i allafall nära och jag och Matte ska hjälpas åt med inskolningen. Tänker att Widar är van vid Spira, andra barn osv så det borde gå ok.

Men jag är löjligt orolig över att han ska klara sig själv, utan mig. Tänk om han inte trivs? Tänk om någon är elak mot honom? Tänk om...osv.

Samtidigt så tror jag ju att det kan bli bra för honom, han älskar att busa och leka och han kan ju inte hänga med mig hela tiden. Men shit alltså, kommer bli jobbigt, fånigt men sant.Vet inte när min lilla tossevosse blev så här stor?!

1 kommentar:

  1. Det kommer säkert gå jättebra! Han verkar ju vara en kille som vet vad han vill, och det är bra när man är liten. Då är det oftast inga större barn som är dumma. Förhoppningsvis fungerar han även som många andra barn så han blir tröttare på kvällen och sover bättre på natten. I alla fall efter ett tag när han har vant sig vid allt nytt! Lycka till!

    SvaraRadera