lördag 28 september 2013

sömn, helikopter och syfestival

Lördagmorgon och för tredje natten i rad har jag sovit sex timmar rakt av, tror minsann den nya medicinen fungerar på mina sömnsvårigheter. Kan inte påstå att jag vaknar pigg, man får lite hangover på morgonen av medicinen och är allmänt segstartad. Men att sova är väldigt bra, sova utan ständiga uppvaknanden.

Dessutom har Widar börjat sova utan att vakna 10 ggr per natt, helt otroligt efter drygt tre år av ständiga uppvaknanden. Det blir förvisso tidiga morgonar, men det är ok om man slipper gå upp till en ylande liten som inte vill sova 5-10 ggr per natt. Kanske är det som läkaren sa förra året att småbarns sömn stabiliseras vid ett års ålder, vid 3-4 års ålder samt i tonåren, något med sömnhormonet.

Det började för några veckor sedan och verkar hålla i sig, att liten sover på natten, i sin egen säng, blöjfri och allt. För bra för att vara sant, men vi är oerhört nöjda, än så länge. Att vakna vid fem av att liten är pigg är galet mycket bättre än en gång i timmen natten igenom.

Nu hoppas vi att det håller i sig och när liten kommer i tonåren och vill sova sig igenom morgonen och dagen så kan han fetglömma det för i tre år så tänker jag väcka honom tidigt varje morgon vare sig det är vardag eller helg ;) Långsint? Nä inte alls...*s* Det är tanken på det som hållit mig uppe när jag hållit på att få bryt på alla vakennätter. =)

Idag är det lite blandade saker på schemat. Vid lunch ska Matte få flyga helikopter över Göteborg, han fick det i present av mig när han fyllde år och nu är det bokat. Blir nog en vacker flygning för det är kallt ute och strålande vackert med sol och klarblå himmel.

Widar förstår dock inte riktigt hur det ska gå till för han tror att någon ska stå på marken och styra med kontroller precis som när han och Matte flyger den radiostyrda helikoptern som de har. Dessutom är Widar orolig och säger att pappa inte får krascha i träden vilket han och Matte brukar göra med den radiostyrda helikoptern.

Tex så fastnade helikoptern i den enda tallen som fanns på en stor gräsplan när vi var på syskonhelgen i Hökensås. Hur Matte lyckades med det är helt otroligt för det var en stor gräsplan med en tall i kanten och naturligtvis kraschade Matte helikoptern där...Men idag ska det nog inte bli nån krasch. Vid elva åker vi ut till Säve flygplats laddade med nyfikenhet och kameror =).

Efter det får Matte och Widar underhålla sig själva medan jag åker till Borås för en sväng på Syfestivalen, blir koll på tyg, mönster och en vända för att kolla in alla smyckesbutiker och workshops.

Behöver fylla på lite för att kunna göra klart en del smycken och annat. Men med tanke på fk nekat mig sjukpenning trots att jag legat inne på sjukhus så blir det inte mycket shopping. Mer inspiration =)

Hoppas ni får en go lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar