tisdag 18 februari 2014

Att tolka ett utbrott eller nåt

Dagen har inte varit alltför enkel,att säga att man har det slött när man VAB:ar är bullshit. Ser fram emot att gå till jobbet på torsdag, då är Matte hemma igen och lär få VAB:a.

För hur himla väl man än vill sin älskade unge så är sjukdagar inte det lättaste. Lägg dessutom till att du själv är sjuk och trött och barnet som älskar sin barnafader över allt annat håller på att längta ihjäl sig...Lägg till sömnbrist, rasande feber, taskigt tålamod och ni hör ju att det är upplagt för psykbryt innan dagen är över. Tycker ändå att jag och Widar klarade av dagen rätt så väl. Vi har läst, målat, fikat och kollat på film tillsammans. Det var framåt kvällen som diverse olika utbrott bröt ut stup i kvarten...

mamma var är stora kisse ylar liten helt hysteriskt medan jag fixar kvällsmat...jag vet inte, i soffan tror jag...varpå liten helt hysteriskt slänger sig på golvet och ylar att han måste ha stora kissen nu...så medan pastan håller på att koka över letar jag efter kattf-n och hittar den sedan i sängen. Säger det till liten samtidigt som han får katten, varpå ylandet avtar och han lugnt konstaterar att ja, jag la den ju där mamma....


Ett hysteriskt skrikande barn hoppar och sparkar och ylar i hallen, jag frågar vad han sysslar med, liten bara skriker och snurrar runt på stället, behöver du kissa? Jaaaaaaaaaa mamma vrålar han. Ja, men gör det då, toan är ju bakom dig...Ok mamma men jag behöver hjälp....jaja jag hjälper dig och ylandet avtar. Uppmanar honom att säga till nästa gång...Det är inte lätt att förstå vad som försigår liksom...

Eller kvällens matsituation när han helt plötsligt mitt i maten skriker att han måste vila, nu...

Eller att han får bryt över att han får vatten istället för mjölk nu när han har världens slemhosta. Fick höra det på BVC att mjölk är slembildande så det blir bara vatten när han hostar så här vilket lätt föranleder utbrott...

Eller när jag hör och häpna inte låter honom spela Angry birds i Rio eftersom han redan kollat på film på plattan och det räcker liksom...

Men det värsta var i slutet av kvällen då vi kollade på disneys barnprogram, något som brukar kunna vara lite mysigt och det var det till att börja med. Vi såg Alfons på barnkanalen och sedan Surrbi på Disney. Men mitt i Surrbi bryter barnet ihop efter att ha gnällt en stund över kvällsmackan som han inte ville ha osv. Han får totalbryt, står på golvet och tjuter helt utan att jag fattar någonting för nyss kollade vi ju på surrbi och jag höll på att bädda för honom i dubbelsängen. Nu skriker han och vägrar säga vad det är, försöker trösta och fråga om han har ont nånstans eller nåt och möts bara av skrik och stamp. Till slut skriker han, jag måste sova nu mamma...Jag vill inte se några barnprogram... Hur skulle jag kunna veta det liksom? Säger att vi ska bara borsta tänderna och sen sova varpå han blir nöjd till jag kommer med tandborsten och han vägrar öppna munnen...Nåja, vi löser det och kryper upp i sängen och läser Alfons.

sjukling påverkad av Alvedon
och banan
Då kommer nästa bryt för nu saknar han sin pappa igen och han vill inte alls sova i dubbelsängen utan i sin säng...Bara att bädda om under krokodiltrårar vilket inte främjar hostan som snarare utvecklar sig till slemmig kräkhosta. Widar som hatar att kräkas blir ännu ledsnare och sedan är karusellen igång.

Tar en timme innan han slutligen somnar och vid det laget har jag hunnit både trösta krama och få ett eget bryt och trösta igen. Man känner sig till slut som den värsta mamman ever och inte blir det bättre av att allt Widar vill ha är sin pappa som inte kommer hem förrän imorgon kväll. Men det är ju som det är och nu sover han äntligen och jag ska försöka ta det lugnt innan han vaknar igen. Det är ju bara en tidsfråga med den hostan. tror både han och jag är lite övertrötta...Japp, tror jobbet blir rena semestern...

En idyllisk hemmakväll i Göteborg medan det regnar ute och febern stiger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar