söndag 2 februari 2014

Moster, tankar om livet och silversmide


Det blev en lugn dag idag, jag hade mest huvudvärk och Widar var inne och lekte och Matte hade en del att fixa med. Det som livade upp var att Ronija kom förbi en stund innan hon åkte hem till Hjo. Widar blev helt till sig över att moster Ronija kom och lekte och han förevisade diverse leksaker och lekar och när Ronija väl skulle gå kom tårarna medan han snyftade "jag kommer sakna jonja".

Han har det riktigt jobbigt med att säga hejdå till människor han tycker om och så har det varit ett tag. Blir mycket tröstande och prat om varför man saknar någon man tycker om, varför de måste åka osv. På sistone har han dessutom börjat fråga om döden, hur länge man lever osv. Var lite oförberedd när han började fråga, vill minnas att när man läste psykologi så var det sånt som skulle komma när barnen var i typ sexårsåldern, inte redan nu.

Men jag vet inte om det fastnat i hans huvud efter alla gånger vi lagt blommor på min fars grav och när man pratar om folk som gått bort. Gör lite ont i hjärtat att prata om döden. När han frågar om jag ska dö, när han ska dö, hur länge lever man mamma, varför dör man, varför blir man sjuk....Han funderar så himla mycket, vare sig det är liv, död, verktyg, resor, dagis osv.

Ibland ser man på honom hur det snurrar i skallen på honom och hur han försöker förstå hur allt är. Det är så mycket de har framför sig, så mycket de ska igenom, förstå och klara. ibland blir jag alldeles kall när jag tänker på allt som kan ske. Hoppas innerligt att han inte ska behöva gå igenom alltför mycket hemska saker i sitt liv och att han får med sig en egen trygghet och bättre självkänsla genom livet än vad jag haft.


En kul sak med att Ronija tittade förbi, förutom att det är himla gott att ses, var att vi gjorde slag i något vi snackat om ett tag. Nämligen att boka in oss på en helgkurs i silversmide. Jag gick ju en kurs förra året och vill lära mig mer, mycket mer och Ronija vill testa. Så i mitten av april ska vi gå på en helgkurs i silversmide och lära oss en massa.

Sedan blir det nog till att investera lite i silverplåt, blir lite billigare att köpa en plåt och dela på den. Silver är seriöst svindyrt att köpa numera. Ska bli så kul att göra det tillsammans! Sedan snackade vi om att dra till London och shoppa en helg, men då behöver jag fått tag i ett jobb först! Vore så kul! Vi har pratat om det länge, men ekonomin har inte medgett det riktigt. Men får man in lön igen så blir det ju helt rimligt!

Kvällen blev lugn, har tvättat en massa och så fick jag lite syinspiration och ritade av mönster och skapade egna mönster till lite barnkläder som jag sy under veckan som kommer såvida inte lust och ork avtar. Men jag är faktiskt sysugen och det kliar i fingrarna! Bra tecken, betydligt bättre än när depressionstäcket lägger sig över en och vill begrava en i totalt mörker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar