lördag 15 februari 2014

Tachai Island

Vi träffade Karl Alfred
 En av dagarna i Khao Lak så tog vi en båttur ut till Tachai Island vilken är en av öarna i Similian ögruppen. Tachai är tämligen nyöppnad för turister och beskrivs som Thailands Maldiverna. Men som vanligt när man åker på tur så är man inte på något som helst sätt ensam vid resmålet.
köade in till incheckningen
Det var fullständigt kaos när vi kom fram till hamnen och skulle signa in oss, hämta simfötter och snorklar och få ett band runt handleden med en färg som visade vilken grupp vi tillhörde. Sedan vidtog en förfärlig båtresa där flera blev sjösjuka under den nästan en och en halv timma som det tog att komma fram. Widar och jag hade som tur var tagit sjösjukepiller, men jag höll ändå på att bli sjösjuk. Widar däremot sov halva resan och det var nog tur. Gick grymma vågor...
delar av hamnen
 
Vi köpte en ny vattentålig gummiväska
som Widar ville bära

Han provade en cool angry birdshatt
 
Vi i speedboaten innan vågorna från hell tog vid...

Andreas, Livia och Anna
 Det var väldigt fint när vi kom dit, men det gör lite ont i hjärtat när man ser diverse rester och påverkan av människan och att båt efter båt la till och släppte ut människor. Det är ju bara en tidsfråga innan det är lika turistpåverkat som allt annat. Det förundrar mig att man inte mer begränsar antalet båtturer till varje plats per dag. tror alla turister dessutom skulle uppskatta att färre människor var på samma ställe samtidigt, men jag antar att det är en ekonomisk fråga.
stranden vid Tachai

sand
 Eftersom jag mådde illa när vi äntligen kom fram så steg jag och Widar av medan de andra åkte till snorklingsställena. Hade jag snorklat hade jag antagligen kräkts så det var skönt att stiga i land och slippa gungandet. Det är så drygt att jag blir sjösjuk trots piller mot sjösjuka...
alldeles turkost varmt vatten
 
liten hade en stunds stillhet
Widar och jag fick en bra stund även om han vägrade bada. Han hade fått för sig att vattnet var kallt och att det var tång i vattnet, båda sakerna helt felaktigt, men han vägrade. Men vi hoppade, gungade och grävde efter skatter och byggde snickarverkstad med träbitar som flutit i land.
innan han hoppade loss
 
lite gungande på en väldigt fin plats
 
vackert
Vår guide var en speedad människa som stressade runt oss med diverse uppmaningar, hurry hurry have some ice cream, hurry hurry time to see the crabs osv. Lite jobbigt, men hen var iallafall glad och positiv hela tiden.
vår speedade guide

Widar testade kokosglass, det var inte gott...

På ön fanns den enda sortens fladdermöss som
sov i träd

Mangroveträden är enorma

Linnea och Tilde såg pyttesmå ut

Matte och Widar på chicken crab jakt

vi såg fridlysta emerald snails som bodde på ön

någon bodde här inne

kolla noga, längst in ser ni klor och ögon
 på en chicken crab, väldigt ovanliga
 
kollar information, Widar och Tilde

krabborna kan bli enorma

inte så lätt att ta sig fram i djungeln
 Tachai var väldigt fint och det hade varit ännu finare så klart utan så många människor. Det är värt en tur på det gungande havet, men frågan är hur länge det håller sig så här. Länge hoppas jag dock.
familjekort

familjen E

Widar
 
Utsikt

Finaste Anna, jag gillar verkligen den här bilden
 Efter bad, mat, snorkling, solning och krabbjakt så for vi tillbaka och tack och lov blåste det inte lika illa på havet på hemvägen så vi kom tillbaka utan kräkningar!
Under hela båtturen var vi barfota och när vi kom tillbaka så stod
alla skor uppradade.

funderade ett tag på att testa livet med peruk...;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar