onsdag 5 februari 2014

träningspepp

träningspepp
Nu vore det väl 17 om jag inte skulle komma igång ordentligt. Efter att upprepade gånger på ridningen fått höra att jag faller framåt i sitsen så ska jag ta tag i min coreträning och konditionsträning. Det är för all del inget nytt, jag vet att jag aldrig tränat upp styrkan i coremusklaturen och att mina magmuskleer är rejält delade efter graviditeten.

Var rätt lustigt när sjukgymnasten kunde trycka ner tre fingrar i bred utan att det tog emot och hon upplyste mig om att sit ups var det absolut dummaste jag kunde göra. Så det är inget nytt egentligen, ej heller att min kondis är halvtaskig och att jag har några kilo minst sagt för mycket. Något som om inte annat syns på semesterbilderna och jag är inte alls bekväm i min kropp. Å andra sidan var jag inte det i högstadiet heller när jag vägde 47-49 kg till mina 168 cm. Men nu vill jag ha en kropp som orkar och funka att rida med och en kropp som inte är så spänd att jag inte ens klarar av en oljemassage utan att det snurrar i huvudet och gör ont så jag mår illa. När jag gick på gymnasiet, innan jag blev sjuk och förlamad så vägde jag 50 kg och tog lika mycket i bänkpress, idag orkar jag väl lyfta stången...

Under alla mina år när jag red aktivt så var den kritik jag fick på sitsen att jag var spänd i axlarna och då kunde bli stum i handen vilket är obra när man rider. Inte någon gång fick jag höra att jag ramlade framåt osv och nu händer det nästan varje lektion. Sedan avskyr jag att känna att jag inte orkar rida ordentligt, det var aldrig fysiskt jobbigt att rida när jag var yngre och jag vet att det påverkas av blodtryck och syresättning och syreupptagning, men det förbättras ju också av konditionsträning. Dessutom behöver jag få fart på ämnesomsättningen då de prover de tagit visar att den är låg, vilket bla beror på medicinerna. Mest vill jag känna att jag orkar göra det jag tycker om och med träning, kost och vila så kan det bli bra. Dvs om jag inte lägger av efter 3 veckor....

Fitness för ryttare och Träning för nyblivna mammor (ja det e ett tag sen Widar kom, men min kropp är ju typ i det skicket och jag har hört asmycket bra om Olgas bok) och en schysst yogabok är ju hur mycket inspiration som helst! Så nu ska jag läsa lite och sen kör vi igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar