måndag 3 februari 2014

Utmaning 5:2?


Frågan är om det här verkligen funkar? Det ska ju finnas en massa fördelar för hälsan förutom viktminskning, bla kan blodtrycket bli bättre om man halvfastar.

Känner mig lite halvskeptisk, men precis som många andra blev jag fascinerad av filmen som gick på vetenskapens värld, hur vissa förändringar kan påverka så mycket. Just påverka kroppens celler och hälsa och rätt kombinerat även ge en viktminskning. Men folk tvistar fram och tillbaka om fördelar och nackdelar, men man får testa först känns det som.

Själva fastan tror jag inte att jag får problem med, mitt bekymmer har ju ofta varit att jag jobbar hela dagen och sedan först äter på kvällen och det har jag alltid fått höra är galet för kroppen och vikten. Jag har svårt för att pilla i mig alla mål inklusive mellanmål så det vore ju en förenkling att vissa dagar kunna äta en eller två gånger och att det är ok.

Jag tänkte köra 5:2 under februari månad och sedan utvärdera det, kombinerat med power walks, ridning, lite coreträning och yoga så får vi se hur det ser ut i slutet av månaden. Den här veckan blir det lite lågt med power walks, mitt skavsår är som en stor femkrona och att ha skor på sig är inte trevligt. Att skriva om det här sätter lite extra press och motivation på mig.

Idag har jag i allafall börjat med en halv fastedag och det har funkat helt ok. Är inte överhungrig på nåt sätt även om jag vet att jag kommer bli godissugen i kväll. Behöver definitivt en chokladdetox efter våra veckor i Thailand då vi åt godis, choklad, kakor och glass mer eller mindre dagligen. Japp, det kan nog bli bra det här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar