söndag 16 mars 2014

Alldeles för trött, jobb, hus och hem

Kom hem halv två i natt efter ett fältpass som varit lugnt, psykotiskt, drogpåverkat, intressant, värmande, förvirrat, fullmånepåverkat, kontaktsökande och mänskligt. Jag kan inte låta bli att tycka att det är skitkul att åka ut och jobba på stan.

Det liknar beredskapsjobbet jag hade på sociala jouren, fast utan myndighetsutövandet. Även om det ibland känns som man är helt lost så är det så himla kul att jobba och möta människor och kunna göra något. Sedan blir jag impad av det engagemang och den vilja att göra åtminstone något, allt från att skjutsa någon till psyk, flytta grejer eller bara lägga en lugnande hand på en arm i ett ögonblick av kaos till att ta sig tiden att verkligen lyssna på en människa även om man hört storyn 20 ggr tidigare, hos de jag jobbar med.


Det är åt helsike att deras löner är urkassa för de gör ett oerhört viktigt jobb och ofta bara med sig själva som verktyg. Visst, nu är jag väl i förälskelsestadiet på jobbet, ny som jag är, men jag har ändå jobbat så mycket genom åren att jag känner igen socialt arbete och engagemang. Hur som, efter överrapportering och rapportskrivande, går ju så där vid halv ett på natten...

Men hem kom jag iallafall sedan, till en lägenhet där både sambon och Widar sov så det hördes. Något märkligt har hänt med Matte på senare tid, han har börjat snarka...Inte bra för jag blir galen av det. Även om jag snarkar så har jag inte Mattes tålamod, blir istället galen av det. Men jag fick i allafall 2 tim sömn innan jag gick upp igen och en halvtimme senare kom Widar upp. Matte däremot sov ett bra tag till.


Nu är jag alldeles för trött, så där som man blir och då går det verkligen inte att sova. Får lägga mig tidigt ikväll eller nåt. Idag ska vi skruva upp skåp i min syhörna, kommer bli toppen. Widar är helglad, igår fick han hjälpa Matte att skruva ihop skåpen och idag ska de upp på väggen.

Sedan ska vi antagligen åka och kolla på ett hus i Kungsbacka där det var öppen visning. Vi får se, är ju jobbigt om man blir kär i huset och inte kan köpa det. Å andra sidan så vill man ju kolla in hus och områden för att se vad man gillar/gillar inte och var man vill bo/inte bo. Jaja, vi får se. Ute är det kyligt och soligt så ute lär vi vara en del iallafall. Sol och vår, det e gott det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar