tisdag 4 mars 2014

Exorcisten-skräckklassiker =)

Zapppade runt bland olika kanaler utan att hitta något kul att titta på till jag såg att Exorcisten skulle visas på tv4 guld ikväll. Länge sedan jag såg den, men den är ju en klassiker. Är trött på alla mat och byggprogram och sport och nyheter som går på tv:n så att hitta en go skräckfilm en vanlig tisdagskväll är ju inte fel! Så kan man slå ihjäl lite tid när man inte har ro att sova och ingen ork/lust att göra något vettigt. Nä, hellre kolla på en besatt tjej som kaskadkräks och snurrar huvudet runt runt....Synd bara att spänningen förtas av fåniga reklampauser med hurtig musik och grälla färger.

Ni anar inte hur skraj jag var första gången jag såg den i mitten av åttiotalet, var väl tio år eller nåt. Fick se den för att mor min tyckte att den var för läskig att titta på ensam...Nu skräms den ju inte, men den håller ändå som film trots att den är från 1973 och tänk, redan då var Max von Sydow gammal...
inte så fräscht...
Men jag tror att min absoluta favorit av skräckisarna är The Shinning med Jack Nicholson, den kan verkligen bygga upp nervös rädsla, särskilt när man var liten. Poltergeist och Rosemarys baby är ju två andra som också skrämde mig när jag var liten och som också tål att ses nån gång då och då. Gillade mer skräckisar än hajen som jag mest tyckte var löjlig. Kan ju säga att Widar inte lär få se skräckisar medan han är liten, iallafall inte om jag kan begränsa det! Han har nog med sin nattskräck i allafall.

Hm, detta fick nog bli mitt #blogg100 inlägg! Får se om jag skriver mer i nån filmpaus =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar