lördag 1 mars 2014

Ridning, tygmässa och tankar


Efter en natt med taskig sömn, sover verkligen uruselt nu trots att jag fått ut min medicin igen. Tog upp det med psykologen igår, men jag vet faktiskt inte om hon fattade och egentligen vet jag inte vad mer man kan göra. Väntar på en sömnutredning, men det är ett års väntetid. Att jag remitterats för en sömnutredning beror inte på min taskiga sömn utan mer att det kan vara en orsak till mitt galna blodtryck. Det kom upp när jag hade blodtrycksmätaren på dygnet runt och det visade sig att mitt blodtryck inte gick ner ordentligt på natten heller samt att jag inte riktigt kom ner i vad som kan bedömas som vilopuls.

en av mina favvohästar, men honom red jag inte idag
Att ständigt vakna och inte kunna somna om stressar ju kroppen och under alla provtagningar så såg man även att jag hade förhöjd halt av stresshormonet cortisol. Ja, men tjena vilken nyhet...Nåja, på grund av det väntar jag således på en sömnutredning. Det är egentligen inget jättebekymmer förutom att jag är trött, har sovit dåligt sedan jag var nio så det är väl en befäst sömnstörning.

Jag och Widar började i allafall dagen tidigt, medan Matte hade sovmorgon fram till halv tio då jag gjorde mig klar att åka till stallet för veckans lektion. Blir på bra humör bara jag kommer till stallet. Går runt och andas häst och blir fånigt glad av det. Kollade hästpärmen och såg att jag skulle rida Nalle, ett arabiskt fullblod som jag inte ridit tidigare och som inte är helt lätt att rida då han går och slår med huvudet och kickar bakut så fort han inte vill vara med. Fick dessutom veta att ridskolechefen skulle hålla lektionen och då blev man lite nervös.

Men det blev en riktigt bra dressyrlektion! Älskar när ridläraren kan korrigera ens ridning så att det ger resultat direkt på hästen man rider. Hade en slitsam, men skitkul timme och den sista tredjedelen av lektionen så red jag Nalle på tygeln i alla tre gångarterna och jag galet nöjd när vi ställde upp på medellinjen och hoppade av. För första gången på många år red jag skänkelvikning på rätt sätt och fick en känsla av att det jag vet från förr går att få ut i handen och i hästen och det var så jäkla underbart.

Visst kan det skita sig nästa gång, men idag gick det så bra att jag kunde minnas en tid när jag utan problem kunde rida en häst i rätt form utan att det kändes jobbigt. Hoppade av och gick ut från ridhuset med värsta leendet. Sedan åkte jag hem och klev in i duschen och då kan man ju säga att en timmes dressyr medan man sitter ner och jobbar hästen innebär en något skinnflådd häck...attans alltså. Men det var det värt! En annan fördel med att vara i stallet och att rida är att det finns inte utrymme för alla tankar och all oro i själen och huvudet. Du kan inte tänka på bilolyckor och annat hemskt utan du måste vara i nuet och ha fokus på hästen.
Det blev en kort stund hos Matte och Widar eftersom jag bokat symässan med en kompis som kom och plockade upp mig. Vi drog till Symässan på Kviberg och jag kärade ner mig i några underbara tyger varav några fick följa med. Bland annat planettyget som syns på bilden. Vi hade fribiljetter till mässan så då kändes det ok att gå in. Det är inte jättemycket utställare och säljare så hade jag behövt betala för inträdet så hade jag nog stått över.

Men det är kul att gå runt och få lite ny inspiration och dessutom fick jag ett tips på hur jag ska trä min overlockmaskin som på ett ställe är skitsvår att trä. Sedan hann jag testa Janome coverpro som jag gärna vill ha, men det kanske får bli en framtida present, typ 40 år eller nåt. Den är lite dyr....men jag vill....och min psykolog tycker att det är bra när jag vet vad jag vill och att jag ska lyssna på det hehe kanske kan få en coverpro bara därför eller?! Hade i allafall en bra eftermiddag och det enda jobbiga var huvudvärken som började dyka upp och som fortfarande är närvarande. Antar att det är det bortmotade migränanfallet som ligger och väntar på att få ta över...

Hm, detta var förresten mitt andra blogg100 inlägg. Jag var inne och kollade hemsidan och det var ju galet mycket människor som hakat på. Ska bli kul att se om man hittar nån ny kul bloggare att följa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar