tisdag 18 mars 2014

Ryttareliten

Gillar verkligen svt´s serie om ryttarna på elitnivå. Det handlar både om hästarna och ridningen, men ger också en bild av människorna bakom och det är intressant. Stundtals blir det onekligen privat och känsligt, tex när en av Zettermansönerna talar om kontroversen med sin far.

När jag red på Jutagården för många år sedan så var jag och en annan tjej hjälpredor till en hoppträning som  Royne Zetterman höll i och vi lärde oss mycket, men vi mötte även hans humör. Inte så att vi drabbades av det, men en tjej och hennes häst drabbades så till den grad att tjejen brast i gråt. Minns att jag och min kompis var glad att vi bara var hjälpredor då. Men vi snappade upp en hel del kring ridning och hoppning. Man lär sig mycket på att studera andra och sedan praktisera det.

Nu när vi tränar hoppning på ridklubben så kommer hoppglädjen tillbaka, särskilt om man får till en bra runda eller några bra språng. Men det går också upp för en hur svårt det kan vara och jag minns inte att jag tyckte att det var så svårt när jag var yngre. Man bara gjorde liksom och ofta stämde det.

Hur som, gillar ni ridning och är nyfiken på våra svenska stjärnor så kan ni kolla in SVT`s Ryttareliten på tisdagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar