onsdag 5 mars 2014

Silverlerakurs

startkit med världens minsta
burk silverlera, 15g för 400 kr
Flörtkula målad med silverlera, liten
vattenburk, pensel samt den minimala
burken med silverlera
I dag har jag testat något helt nytt! Ikväll började jag på en fem veckors silverlerakurs på folkuniversitetet. Det är något jag varit nyfiken på länge eftersom det innebär att man kan skapa olika smycken och former i silver utan att behöva använda ugn eller en stor gasbrännare.

Senare i vår ska jag gå en silversmideskurs till tillsammans med min syrra Ronija och det ska också bli kul. Sedan kan man ju kombinera dessa tekniker och skapa spännande grejer! Silverlera är egentligen ett helt missvisande namn då det är finsilver uppblandat med vatten och pappersmassa som man använder. Det finns således ingen som helst lera i silverleran.

Vi är fem pers som går kursen och hon som håller i kursen har sysslat med silverlera sedan 70-talet, men är egentligen utbildad keramiker. Hon fick visa oss till rätta och efter en kort genomgång i början av kvällen var det bara att köra igång. Idag fick vi testa tekniken att måla på silver på olika former för att skapa smycken, hängen och silverkulor.

Helt tokigt, man penslar en flörtkula med silverlera i minst sju lager med torkning emellan och sedan bränner man det med en creame brulee brännare i 5-7 min och då krymper och härdas silvret och flörtkulan brinner upp. Eller om man penslat ett löv med silverleran i minst sju lager och sedan bränner det så brinner lövet upp. Sedan kyler man ner kulan eller lövet i kallt vatten och sedan återstår borstning och putsning. Grymt att något som ser brunt och oansenligt ut kan förvandlas till något jättefint!

bränning
Det är helt klart något jag kommer fortsätta med. Nästa gång ska vi jobba med fastare silverlera som man kan kavla mm och då ska jag bränna mina löv och kulor och göra en ringstomme till ett av löven samt hängen till de andra. Silverkulorna kommer dels bli en ring och dels till ett halsbandshänge. Har en massa kul ideer så det kommer bli några spännande kvällar.

Och nej, jag har inte gett upp ridningen, bara bytt grupp till lördagar vilket innebär att jag kommer få rida för den ridläraren som jag gillar mest. Visserligen är hon krävande, men hennes korrigeringar och beröm leder verkligen till bättre ridning!


Detta sena inlägg får bli ett av mina blogg100 inlägg. Går bra det här med dagliga uppdateringar! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar