tisdag 8 april 2014

Bostad sökes-konferens om hemlöshet dag 1

På tisdagsmorgonen packade jag mig iväg tidigt för att åka på konferens om hemlöshet tillsammans med mina kollegor i Uppsökarenheten. Var klart glad över att jag som vikarie också fick åka med, det är ju inte alldeles självklart.

Tisdagen rullade på med tåget och väl i Västerås inleddes konferensen av att ministern Maria Larsson talade och sedan kom tisdagens huvudnummer då Sam Tsemberis från USA förelästa om Housing first som sedan en tid tillbaka också finns i ett antal kommuner i Sverige under benämningen Bostad först. Han höll en skitbra föreläsning och är ju en guru på området och det kopplat till case management är ju något som jag tycker vi självklart borde infört i vårt system i Sverige. Sök på Sam Tsemberis och ni kommer lära er mycket som ändrar tankarna kring boende och hemlöshet!
seminarium
Fortsatte med ett seminarium om bostad först i Sverige, väldigt intressant med Marcus Knutagård från Lunds universitet! Sedan blev det ett seminarium med fältarna i Stockholm vilket var helt ok, men det bjöd inte på några nyheter. Det var roligt att de använde en bok som mina kollegor i Göteborg varit med och medverkat till och i. Så mycket av det som sas kunde lika gärna mina kollegor föreläst om. Hade kanske tänkt mig höra mer nytt eftersom man pratar om hur långt Stockholm är i sitt hemlösarbete, men i mångt och mycket känns det som om Göteborg är minst lika långt fram när det gäller uppsökande arbete riktat mot hemlösa.

moi i något så ovanligt som en grön tunika
Efter föreläsningar och seminarium så drog vi till hotellet för att checka in och vila lite innan kvällens mingelmiddag. Jag var astrött eftersom jag vaknat en massa gånger under natten. Nån oro inför att missa tåget eller nåt antar jag. Men så mycket vila blev det inte innan vi gick till middagen i ett Västerås som bjöd på ösregn och iskall blåst.
västerås bjöd på hällregn och blåst, vidrigt helt enkelt
Det blev en trevlig middag med många historier och skratt, diskussioner och kunskapsutbyte. Men konferenscentret stängde vid tio så då var vi några som gick vidare och hamnade på Karlsson på taket där vin och öl kostade en hel del. Men ett glas vin blev det och en massa skratt varvat med allvar och erfarenhetsutbyte. Dagen väckte en hel del tankar och en del frustration över över hur tröga våra system är trots att vi är så många människor och organisationer som vill göra bra saker för de som behöver.
Karlsson på taket bjöd på utsikt och svindyrt vin
och en massa skratt och allvar med goa kollegor
Men efter lite vin så tog tröttheten ut sin rätt och vi knatade tillbaka till vårt hotell och jag laddade för en skön hotellnatt i eget rum och hotellfrukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar