söndag 25 maj 2014

EU-val


dagens viktigaste
Dagens viktigaste uppgift och rättighet klarade vi av i eftermiddags. Kunde dock gått till fel lokal för så länge som vi har bott här har alla val varit i skolan ovanför oss, men nu var det flyttat till ett äldreboende i närheten. Vi traskade dit tillsammans och Widar som inte riktigt begrep det hela ställde massor av frågor och blev förvånad över hur snabbt det var gjort. 

Han trodde bergis att det skulle vara som när vi går och vaccinerar oss eller något annat otäckt. Vi pratade om att man röstar på vilka som ska bestämma osv och det var nog inte så lätt för en liten snart fyraårig kille att förstå sig på. Men i slutet så kom han fram till att om han skulle rösta så skulle han rösta på en snickare så han fick snickra varje dag. Det tycker han var viktigt. Vi lever i samma värld, men ändå inte och man kan inte annat än att le. Han har sin alldeles egna och väldigt självklara logik. 

Hoppas ni också tog en sväng och utnyttjade er rättighet att rösta! Det kan behövas så att inte SD försöker ta sig mer plats än de redan har. Tycker det är seriöst sjukt att de kan få några röster alls, men människor tänker olika. Känns i allafall viktigt att rösta, särskilt som vi ser all oro i världen och hur folk mördas för sina åsikter och försök att få till demokrati. Jag kan helt oskyddat gå tillsammans med min familj till min vallokal och rösta på det alternativ som jag tycker representerar mig bäst och gå hem igen utan att vara rädd för att någon ska mörda mig eller min familj på grund av min åsikt. Det är viktigt! Det borde vara självklart för alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar