lördag 19 juli 2014

att inte kunna sova

Att inte kunna sova fastän man inget hellre vill är så förbenat jobbigt. Har tagit min nattmedicin, men är klarvaken och orolig, rastlös i hela kroppen. Borde sova, vill sova, måste sova, men huvudet går i spinn och den där förbannade John blund håller sig på mils avstånd. Eller det gör han nog inte för Matte och Widar sover, bara jag som är uppe som en osalig ande.

Osalig känner jag mig allt. Surfar, kollar på trista tv-program, bara det borde ju söva mig, men icke. Har försökt lägga mig, men det hjälpte inte så efter ett tag är det bara att gå upp och börja om i hopp om att komma ombord på sömntåget som sägs gå ett par gånger i timmen.

Ska bli intressant med en sömnutredning i höst, var ju ett års väntetid på den och jag fick min remissbekräftelse i november förra året. Tänk om de bara kunde lösa mina sömnproblem! Att jag har en sömnstörning som blivit kronisk fastslogs väl när jag var 16 och jag fick idiotiska råd av läkaren som när jag var 18 föreslog att jag skulle dricka något starkt innan jag la mig på kvällen samt skrev ut en burk med rejäla sömntabletter. Idag hade man anmält den läkaren, men då bara tänkte jag att han var galen och så gick jag inte dit något mer.

japp
Sova på alkohol har aldrig fungerat för mig, blir bara ännu oroligare i kroppen och sömntabletter har inte heller funkat något vidare. Inte heller avslappningsband, sömnråd, träning, varm mjölk, örter osv. Så jag ser fram emot sömnutredningen då jag haft mina sömnproblem sedan jag var nio och det innebär i år att jag haft sömnproblem i 30 år....jisses, tvivlar på att någon kan göra något åt det egentligen och på det hela så har jag ju vant mig.

Det har ju gynnat mig när jag jobbat natt och pluggat på dagen eller när jag av någon anledning behövt vara vaken. Problemet blev ju egentligen inte akut förrän när Widar kom och jag tog många vakennätter och helt plötsligt inte kunde sova efter att ha varit vaken i några dygn...Inte bra, tankarna segar ihop sig och blir knasiga om man är vaken dygnet runt i ett antal dygn. Inte underligt att sömnbrist används som tortyr...Jag kunde ju inte varva ner och sova utan var på helspänd hela tiden och det slutade ju i kaos. Skumt att inte hjärnan bara reglerar det liksom.

Men försöker ta hand om min sömn lite mer efter den kaosperioden för jag tappar snabbt i mående om jag inte sover numera, så var det inte förr. Siktar egentligen inte på att få en normal sömn, men det vore gott att kunna somna utan problem och sova utan att vakna konstant och inte kunna somna om. En riktigt bra natt för mig innebär fem timmars sömn med några få uppvak, en dålig natt är som ikväll när jag inte ens lyckas somna trots mediciner och rutiner. I natt är tydligen en dålig natt vilket inte är så lyckat då jag jobbar imorgon mellan 14-01...Nåja, det reder sig och nu har jag ju fått gnälla av mig lite i sajberspace också ;)
Brain before going to sleep: "Let's think about every mistake you've ever made, shall we?" - Imgur
typ så....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar