söndag 30 november 2014

första advent

Är alldeles för trött och orolig i kroppen och huvudet. Fick så klart betala för förra nattens sömn och följden blev knappt två timmars sömn i natt och ångestältande resten av tiden. Meningslös tid om du frågar mig, men någonting i huvudet lever sitt eget liv och utan diverse medel som ser till att sänka en ner i någon form av sömndvala så är det inte mycket att göra dessa nätter. Trist nog så sitter känslan i och följer en genom dagen och min ork och humör har varit helt ur fas. Är ingen höjdare som mamma eller sambo såna här dagar. Är inget vidare alls. Men vi har gjort en del i dag ändå och även om jag känner mig genomkass så har Widar haft det lite kul idag också.
morgonfix
Widar och jag var uppe tidigt i vanlig ordning och efter frukost och barnprogram så fixade vi brev till tomten och skrev på önskelistan. Liten är för söt, det han önskar sig är en kattunge och en fogsvans med skydd. Katt är inte möjligt förren vi flyttar till hus och kan ha en utekatt eftersom jag fortfarande är allergisk och kommer klia ihjäl mig om vi har den inne på heltid. Gör ont i hjärtat då Widar önskat sig kattunge sen han var två år. En fogsvans däremot är fullt möjlig och han är såpass säker att han kan hantera den tillsammans med Matte eller mig.

Efter de här två sakerna så satte han hakan i handen i sin tänkarpose och frågade mig vad mer kan man önska sig mamma? Vi pratade om hans och bästa kompisens favoritbok Tänk om som jag redan planerat som julklapp och den ville han önska sig. Sedan kom han på glitterlim, lego, geishachoklad och några saker till innan han konstaterade att han har ju det som han vill ha och en hel snickarverkstad kan han ju inte ha på sitt rum. Klok unge måste jag säga, även om jag är partisk!
3D skrivare
När Matte väl vaknat så visade han oss hur den hembyggda 3D skrivaren har börjat fungera, den är inte klar än, men ändå. Både jag och Widar är överens om att det är en väldigt skum pryl och Widar var dessutom helt såld på alla sladdar och att den är ihopkopplad med datorn. Värsta uppfinningen och är det något liten gillar så är det ju uppfinningar!
gungstol på ikea
Under förmiddagen åkte vi till Ikea för att handla lite ljus och annat adventtjafs samt att behovet av en lampa i sovrummet blivit seriöst påträngande och behövde åtgärdas nu i mörkret. Att hitta lampor som man gilla ri rimlig prisklass är nästan omöjligt och när vi hittat en så var den så klart slut. Blir så trött på det. Så till slut blev den en maskroslampa som Matte fick äran att sätta ihop. Var visst en galen massa maskrosbitar ;) Widar vill ha en gungstol och jag förstår honom, men den han testade på ikea var ju ingen höjdare. Särskilt inte när han försöker gunga fort...
glögg
Innan vi lämnade Ikea hann vi kolla in glögg och annat, men det blev inga inköp. Peppisar ska vi baka och glöggen får nog komma från Dufvholms! Väl ute var det solsken och vi hann njuta lite av det. Svängde förbi Stoff och stil och hittade lite tyg till en klänning jag ska knåpa ihop och sedan förbi ica för lite proviant.
solsken
Väl hemma så blev det lussebak och liten var både högt och lågt i sin iver att hjälpa till. Just nu är han i en period där han vill fixa allt själv och fort och helst innan vi hunnit blinka vilket innebär att det blir kaos än här och än där och man som förälder får be honom lugna sig lite innan allt går över styr och det hör han i två sekunder för att i nästa köra för fullt igen och nästa kaos uppstår. Det är charmigt, roligt och asjobbigt i ungefär den ordningen. I ena stunden är han så stor och redig och ska gärna förklara allt, i nästa är han all over the place och man får se upp så att det inte händer något farligt. Men han hjälpte till att fixa lussekattsdegen och var väldigt seriös i sitt bakande! sötungen
lussekattsdeg
Som ni ser är det mycket koncentration och han använder sina verktygsformar som egentligen är till pepparkakor, men som vi använder till bullar och lussekatter också. hela verktygslådan fick vara med och det blev en borr, hammare, skruvdragare, skruvmejsel och skiftnyckel. Nån sågform har han inte än, men det kommer vi väl hitta nån dag. Hur söt som helst i sin tomtedress även om han fick ta av sig tomteluvan då det blev för varmt. Men han var med och bakade till degen var slut och sedan fixade han pensling och russin hur lätt som helst.
koncentrerad lussekattsbagare, självklart
blir det lusseverktyg! hammare, skruvdragare mm
Matte gjorde klart julgruppen och lilla lådan blev påfylld med ljus så det ser ovanligt juligt ut för att vara hemma hos mig som egentligen avskyr julen och allt den innebär. Men försöker vara lite mer positiv för litens skull. Han håller på att upptäcka julen och dess mys och vill för allt i världen inte ge honom min julångest som är skapad av hemska upplevelser och som onekligen färgat mitt eget julfirande och som gjort att jag företrädesvis valt att jobba över jul och nyårshelger. Men liten är helt ovetande om sånt och det är fint att upptäcka sakers innebörd på ett nytt sätt tillsammans med honom. Det är onekligen en fin sak med barn, man kan upptäcka saker på ett nytt sätt och skapa en annan mening med dem.
adventsfix och lussebak samtidigt på bordet
När lussebullarna var klara drog vi till Liseberg för att lämna in Widars önskelista till tomten som håller till i Tomteverkstan på Liseberg. Widar lämnade in den och var omåttligt nöjd med att se de röda papprena flyga upp i maskinen. Han var inte sugen på att träffa tomten och lika bra var det med tanke på kön. Men i år så kollade han verkligen in alla tomtenissar, de olika delarna och allt annat. Han upplyste mig dessutom att det är inte riktig snö mamma, bara fusksnö på granarna! Tosseman.
en sväng till Lisebergs julmarknad
Men fint är det inne på Liseberg även om jag tänker att det är galenskap med all elförbrukning som är de här dagarna med alla lampor överallt. Vi var bara inne en stund för liten var nöjd efter att ha gett sin lista till tomten och sedan var både han och vi trötta. För att inte säga sugna på adventsfika med våra nybakta lussekatter och lusseverktyg. Så vi gick hem och fikade på lussekatter och julmust medan vi tände första adventsljuset och jag konstaterade att ljusnumren hörde hemma på vita ljus egentligen. Men man tager vad man havet och ljuset lyste lika fint för det. Widar förstod dock inte meningen med att bara tända ett ljus eftersom det skulle vara finare att tända alla vilket han ju har rätt i.
Kvällen avslutades med lussekatter och
adventsljus =)
Tyckte inte vi fick så mycket gjort under vår första advent, men när man ser det så här så känns det mycket och som att jag fattar att vi var trötta på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar